Sofia Tropics е проект, който съпоставя градските пространста и разсъждава върху концепцията за собственост и лукс. Част 1: Освен ако палмите не растяха на юг се съсредоточава върху затворените частни комплекси и тяхното място в съвременната градска среда и в масовата култура чрез серии рисунки, картини и текстове. По време на екологична криза уебсайтовете поставят частните комплекси в привидно най-природосъобразна светлина – в контекста на планина, гора или река, но за сметка на това Google Earth безцеремонно ни връща към реалността – комплексът е 3D проект насред празно поле. Лексиката също винаги е от значение – описателна и на пръв поглед ангажирана с екологичната кауза. Разминаванeто между фикция и реалност е допустима грешка, когато всички данни могат да бъдат проверени.
В проекта Sofia Tropics артистът е пешеходец, който няма достъп до целия град и гледа затворените пространства през пукнатини в охраната. Оградите и камерите дават усещане за сигурност, както и за принадлежност – към определена общност и прослойка. Градските пространства не се преливат едно в друго, а напротив – разделят себе си и социалните групи, които ги съставят от реалността и общия контекст. Фокусът е поставен върху архитектурата, а върху лесноразпознаваемите символи на охолен (и привидно здравословен) начин на живот. Луксът може да не е винаги достъпен, но затова пък символите му са разпознаваеми от всеки. Басейнът, сауната и тенис кортът правят идеята за здравословен живот осезаема. Палмите, ибискусите и юките напомнят за южен климат и достъпна екзотичност. Всичко е подредено в пътеки, саксии и лехи, защото твърде екзотичното плаши и трябва да бъде овладяно на всяка цена. Цените започват от 1300 евро/кв.м., а животът в затворен комплекс е едно постоянно пътуване, но не по-далеч от лобито на сравнително луксозен хотел.
__________________
Радина Стоименова е родена през 1991 г. в София. Живее и работи във Франция и България. Завършва Стенопис в Националната художествена академия и магистратура по визуални изкуства в Анси, Франция, през 2016 г. Работи в сферата на рисунката, текста и пърформанса, на границата между социологическото изследване и изкуството.
Изходна точка в проектите ѝ са непрекъснато променящите се градски пространства и отпечатъкът, който те оставят върху колективната памет. Разглеждайки ги поотделно, като слоеве, Радина изгражда субективен разказ, който се вмества между белите петна на паметта и градските легенди. Отмествайки някои слоеве и извеждайки на преден план на пръв поглед незначителни места, тя разсъждава върху значението, което имат за нас от историческа, икономическа, антропологична гледна точка. Така пространствата се превръщат във временен център, нещо като острови или съвременни паметници.