“Мис Демокрация” е името на един от многото конкурси за красота, които бизнесменът Иво Божков организира в началото на 90-те години. Намерени видео записи, документиращи някои от тези конкурси, провеждни в периода 1991-1997 в градовете София, Шумен, Златни Пясъци, Добрич, дават фрагментирана представа за зараждащата се развлекателна индустрия в България. Взаимовръзките между материалната реалност на 90-те години, политически новороденото общество и позицията на жената в него са опорните точки, върху които се изгражда инсталацията на Аарон Рот и Райна Тенева.
Обществото, все още разтърсено от социално-политическата промяна, е готово да опитва всякакви рецепти за свобода, която така дълго му е била отказвана.
Обществото, все още разтърсено от социално-политическата промяна, е готово да опитва всякакви рецепти за свобода, която така дълго му е била отказвана.
Конкурсите често следват сходни формати на провеждане. Млади момичета се представят пред съмнително жури, съставено от мъже-бизнесмени веднъж по бански и веднъж във вечерни рокли. В това време водещият на програмата представя останалата и невидима за очите информация – име, зодиакален знак, професия. Задължителен въпрос от този лексикон е политическата ориентация на момичетата.
Замислени и продуцирани от мъже, за да обслужват мъжкия поглед, в тези конкурси жените са награда, средство, изпълнител, капитал. Но тъй като изначално архивите не принадлежат единствено на миналото, а и на настоящето и бъдещето, те могат да бъдат препрочитани и преразказвани. Може ли капиталът от този архив – тялото – да бъде видян като средство за овластяване и противодействие?
Като взима назаем от характера на дискотеката на 90те, инсталацията предлага спекулативен разказ за едно патриархално преобръщане.
Замислени и продуцирани от мъже, за да обслужват мъжкия поглед, в тези конкурси жените са награда, средство, изпълнител, капитал. Но тъй като изначално архивите не принадлежат единствено на миналото, а и на настоящето и бъдещето, те могат да бъдат препрочитани и преразказвани. Може ли капиталът от този архив – тялото – да бъде видян като средство за овластяване и противодействие?
Като взима назаем от характера на дискотеката на 90те, инсталацията предлага спекулативен разказ за едно патриархално преобръщане.
Продукция стъкло – Никола Грозданов
Звуков инженер – Кристи Йорга
Звуков инженер – Кристи Йорга
Проектът е резултат от съвместната работа на Райна Тенева и Аарон Рот като стипендианти на платформата за дигитални изкуства e-valuation 4.0 на фондация „ДА ЛАБ“.
Стипендианти на е-valuation тази година са и:
Вълко Чобанов, Марина Генова и Цветомира Борисова с колаборативния им проект “Драма Клас”, представен в галерия Харта на ул. Врабча 12 от 17 до 30 юни
Наталия Йорданова, която ще открие своята солова изложбата на 4 юли в галерия Аросита
Вълко Чобанов, Марина Генова и Цветомира Борисова с колаборативния им проект “Драма Клас”, представен в галерия Харта на ул. Врабча 12 от 17 до 30 юни
Наталия Йорданова, която ще открие своята солова изложбата на 4 юли в галерия Аросита
Куратори на изложбата и ментори в процеса на нейното създаване са тримата основатели на „ДА ЛАБ“ – проф. Венелин Шурелов, д-р Галина Димитрова-Димова и Антони Райжеков.
–
Информация за артистите
–
Информация за артистите
Райна Тенева (*1986) има магистърска степен по медийно изкуство от Университета по изкуства и дизайн в Карлсруе, Германия. В работата си тя предлага медийни наративи, които приемат инсталационна, филмова или перформативна форма. Те произхождат от художественото изследване на частни и публични архиви, намерен фотографски и филмов материал. Във времена на пост-истина, архивната материя предлага територия за поставяне на въпроси, свързани с паметта, (де)конструирането на идентичността и спекулации, насочени към бъдещето.
Аарон Рот е роден в Лос Анджелис (1998 г.), а в момента живее и работи в София. През 2021 г. получава бакалавърска степен по изящни изкуства (живопис) от Slade school of Fine Art, Лондон. През 2022 г. заедно с Бояна Джикова и Викенти Комитски създават галерия „Пунта“ в София. Има самостоятелни изложби в изоставен супермаркет край Сточна гара – София, „FLUCA“, австрийския културен павилион и в галерия “Сариева” в Пловдив.
@chicho_ti_rondo
@chicho_ti_rondo
e-valuation е платформа на Фондация „ДА ЛАБ“ за развитие и подкрепа на български артисти, работещи в областта на дигиталните изкуства. Мисията на платформата е продуциране на произведения на български автори и тяхното представяне на професионалната сцена. Основните цели са професионално развитие на творците и популяризиране на съвременни форми на изкуство, създадено с дигитални медии и технологии.
Дейностите по платформата e-valuation 4.0 се реализират с подкрепата на Национален фонд „Култура“ по програма „Създаване“.